EtusivuAjankohtaisetSuomen Autokierrätys tekee tärkeää työtä kiertotalouden eteen

Suomen Autokierrätys tekee tärkeää työtä kiertotalouden eteen

Kahdesta tuottajayhteisöstä muodostuva Suomen Autokierrätys Oy mahdollistaa ajoneuvojen tehokkaan kierrätyksen. Sen avulla helppo ja ilmainen romutus onnistuu kaikkialla Suomessa.

”Tuottajayhteisöt hoitavat kierrätystä jäsenien puolesta, jäseninä meillä ovat kaikki Suomen uusien autojen maahantuojat sekä paljon myös käytettyjen autojen maahantuojia”, kertoo toimitusjohtaja Arto Silvennoinen. Suomen Autokierrätyksen osalta yksi tuottajayhteisö vastaa ajoneuvokierrätyksestä ja toinen ajoneuvojen ajovoima-akkujen kierrätyksestä. “Molempien osalta meillä on 4 operaattoria, jotka hoitavat käytännön kierrätyksen.”

Ajoneuvon omistajalle romuttamisesta on tehty mahdollisimman helppoa. “Romuautojen vastaanottopaikkoja on 276 ja osa näistä tarjoaa myös noutopalvelua. Auton vastaanotto on aina ilmaista ja osalla paikoista on esimerkiksi nettipalvelu, jossa romutuksen voi tilata helposti pankkitunnuksien avulla”, Silvennoinen kuvailee. Romuttaminen on kannattavaa myös siksi, että sen avulla ajoneuvo varmasti poistuu rekisteristä ja tieto kulkee suoraan vakuutusyhtiölle.

Suuri merkitys raaka-aineena

Silvennoisen mukaan tärkeää on totta kai se, että romuautot eivät jää rumentamaan pihoja tai saastuttamaan luontoa. Todella merkittävää on kuitenkin se, miten paljon metalliraaka-aineita romutettavista autoista saadaan kiertoon. “Kaikki auton metalli menee hyötykäyttöön, yhdestä autosta saadaan materiaalia esimerkiksi 600 teräskattilaan.”

Viime vuonna autoja romutettiin 78 000, kierrätysvolyymi on siis todella valtavaa. “Autojen osalta tätä metallikierrätystä on tehty jo kymmeniä vuosia, tämä ei ole kiertotaloushypeä, vaan arkista, teollisen mittakaavan työtä.” Myös osien kierrätys on tärkeässä osassa. “Varsinkin nyt korona-aikana purkuosien kysyntä on lisääntynyt, kun osien saanti muualta on vaikeampaa. Purkuosien käyttö on järkevää, koska ne ovat autonvalmistajan alkuperäisiä, laadukkaita osia.”

(Artikkeli julkaistu 12.6.2020 Tulevaisuuden Suomi 2020 -teemajulkaisussa Helsingin Sanominen yhteydessä suurkaupunkijakeluna.)

Digilinkki artikkeliin >>