EtusivuKiertotalouden arkea -blogiSuomen Autokierrätys juhlistaa 20-vuotista taivaltaan – näin kierrätys on kehittynyt vuosien saatossa

Suomen Autokierrätys juhlistaa 20-vuotista taivaltaan – näin kierrätys on kehittynyt vuosien saatossa

Ajoneuvoihin käytettyjä raaka-aineita on kierrätetty Suomessa jo yli 50 vuoden ajan. Pienimuotoisesta käsityöstä on tullut vuosien saatossa merkittävä osa kiertotaloutta.

Pyörien päällä kulkevia moottorikäyttöisiä ajoneuvoja on valmistettu jo reilusti yli sata vuotta. Näiden tuhansista osista ja merkittävästä määrästä erilaisia raaka-aineita koostuvien kokonaisuuksien tuotantotekniikat ovat kehittyneet vuosikymmenien saatossa merkittävästi. Tekniikoiden lisäksi ajoneuvoihin käytettävät raaka-aineet ovat muuttuneet ja ymmärrys käytöstä poistettujen materiaalien hyödyntämiseen on parantunut.

Suomessa erilaisten materiaalien kierrätystoimintaa on harjoitettu jo yli sadan vuoden ajan. Autoalan osalta toiminta konkretisoitui 1960-luvulla, kun Kuusakoski alkoi toimittaa kierrätettyä alumiinia Volkswagenille uusien autojen valmistamista varten. Nykyään Kuusakoski Oy:n lisäksi romuajoneuvojen kierrätysoperaattoreina toimivat Eurajoen Romu Oy, Kajaanin Romu Oy sekä Stena Recycling Oy.

Ajoneuvojen järjestelmällinen kierrätys alkoi kehittyä Suomessa 1970-luvulla. Ennen tätä käytännössä kaikki vaiheet olivat puhdasta käsityötä, mutta vuonna 1972 Heinolaan avattiin Suomen ensimmäinen automurskain ja murskainlaitos. Tämä muutti toiminnan huomattavasti tehokkaampaan suuntaan. Vuonna 1976 murskainlaitosta seurasi Heinolaan avattava alumiinisulatto.

Materiaalien erottelu kehittyi 1980-luvulla upotuskellutuslaitoksen myötä. Lisäksi lyijyakut saivat samalla vuosikymmenellä oman käsittelylaitoksensa. 1990-luvulla mukaan tuli katalysaattorien kierrätys, renkaiden kierrätykselle oma yhtiönsä ja vuosituhannen vaihteessa autojen esikäsittely tehostui merkittävästi alipainejärjestelmän ansiosta.

Suomen Autokierrätys Oy perustettiin vuonna 2001 hoitamaan tuottajavastuuta autojen osalta. Toiminnan organisoitumisen myötä kierrätystoiminta on myös tehostunut merkittävästi. Vuonna 2010 autokierrätyspalvelut laajenivat nettiin tavoittamaan entistä laajemman yleisön entistä helpommin. Vuodesta 2017 lähtien tieto ajoneuvon romutuksesta on mennyt suoraa Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin järjestelmiin. Tuoreimpana isona uudistuksena sähköistettyjen autojen ajovoima-akut on kerätty talteen omaa kierrätystä varten vuodesta 2019 lähtien.

Nopeasti kehittynyt kierrätysjärjestelmä on tehostanut autoihin sidottujen raaka-aineiden uusiokäyttöä merkittävästi. Tämä on luonnollisesti toimivan kiertotalouden kivijalka. Nykypäivänä kierrätysjärjestelmän piiriin tulevien romuautojen materiaaleista jopa yli 95 prosenttia saadaan hyötykäyttöön. Tämä on luonnollisesti sekä kuluttajien että ympäristön etu. Ja sen takia käyttöikänsä päähän tullut ajoneuvo onkin tärkeää saattaa valtuutetulle vastaanottopisteelle.