Suomen Autokierrätys Logo
Hae

Romuajoneuvojen kierrätys

Romuajoneuvojen kierrätysjärjestelmän rungon muodostavat vastaanotto, rekisteristä poisto, esikäsittely ja murskaus.

Autojen kierrätysjärjestelmä

Vastaanotto ja rekisteristä poisto

Vastaanottopaikassa auton asiapaperit sekä rekisteröinti- ja tunnistetiedot tarkastetaan. Vain auton omistajalla on oikeus romuttaa ajoneuvo. Mikäli auton vie romutettavaksi muu kuin omistaja, on hänellä oltava valtakirja auton omistajalta. Ajoneuvo tarkastetaan myös puuttuvien/ylimääräisten materiaalien ja esineiden osalta.

Rekisteristä poiston yhteydessä omistajalle annetaan romutustodistus. Tietojärjestelmästä lähtee tieto vakuutusyhtiölle vakuutuksen katkaisemista varten sekä Liikenne- ja viestintävirasto Traficomiin verojen päättämistä varten.

Vain Autokierrätyksen valtuutetut vastaanottopaikat tekevät Traficomille ilmoituksen auton romutuspoistosta ja antavat omistajalle romutustodistuksen. Näin ollen ennen auton luovutusta romutukseen on tärkeää varmistaa, että vastaanottopiste kuuluu Autokierrätyksen verkostoon. Kun auto on poistettu rekisteristä, se on siirtynyt kierrätysjärjestelmään, eikä sitä voi enää rekisteröidä uudelleen.

Auton romutuspoisto onnistuu myös käymällä auton asiakirjojen kanssa A-katsastuksen tai K1- Katsastajien katsastusasemalla. Katsastusasemalla täytetään auton romutuspoistoon tarvittavat paperit. Autoromu noudetaan ja kuljetetaan viralliseen esikäsittelypisteeseen. Noudon veloitus vaihtelee paikkakuntakohtaisesti riippuen myös etäisyydestä. Ajoneuvon viimeinen omistaja saa romutustodistuksen postitse. Tällöin viimeisen omistajan vastuu ajoneuvosta päättyy.

Esikäsittely

Esikäsittelyssä romuauto kuivataan eli siitä poistetaan nesteet. Lisäksi autosta poistetaan mm. renkaat, akku ja katalysaattori. Räjähdysvaaralliset osat, kuten turvatyynyt, poistetaan tai tehdään muulla tavoin vaarattomiksi. Esikäsittelyssä autosta poistetaan myös uudelleen käyttöön meneviä hyväkuntoisia auton purkuosia, joita voidaan käyttää vanhemmissa autoissa varaosina.

Murskaus

Murskaamossa ajoneuvot murskataan kolmeen eri jakeeseen:

  • terästeollisuuden raaka-aineeksi päätyvä magneettinen teräs
  • muut metallit, jotka jatkojalostetaan metalliteollisuuden raaka-aineeksi.
  • kevytjae, joka hyödynnetään pääosin energiana

Kierrätettävät materiaalit

Romuautosta saadaan kierrätyskokeiden perusteella keskimäärin 740 kg kierrätysterästä. Suurin osa auton materiaalista on metallia.

Romuauton keskimääräinen materiaalisisältö

MetalliOrgaanisetMuut
Teräslevy 41 %Muovit 9,1 %Lasi 2,8 %
Teräs 18 %Kumi 6 %Nesteet 0,8 %
Valurauta 7 %Tekstiilit 0,9 %Sekalaiset 1,9 %
Ruostumaton teräs 1 %Liimat, maalit 3 %
Alumiini 7 %
Sinkki, kupari, lyijy 1,5 %
Metalli yht: 75,5 %Orgaaniset yht: 19 %Muut yht: 5,5 %
Evästekäytännöt
Suomen Autokierrätys Logo

Sivustollamme käytetään evästeitä (cookies). Ne ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen. Osa evästeistä on käytössä selainistunnon ajan, osa pidempään.

Lue lisää tietojen käsittelystä tietosuojaselosteestamme.

Välttämättömät evästeet

Välttämättömät evästeet tulee olla hyväksyttynä, jotta voimme tallentaa valitsemasi evästeasetukset.
Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai analytiikassa.
Voit poistaa nämä evästeet käytöstä vain selaimesi asetuksista. Huomaa, että valintasi ovat selainkohtaisia, eli sinun tulee tehdä haluamasi valinnat jokaisella käyttämälläsi selaimella erikseen.

Analytiikkaevästeet

Google Analytics

Analytiikkaevästeet keräävät anonyymia tietoa tilastoja ja sivuston kehitystä varten. Lue lisää Analyticsista.
Sallimalla nämä evästeet autat meitä kehittämään sivustoamme.

Markkinointievästeet

Markkinointievästeiden avulla voidaan esimerkiksi kohdentaa sivuston käyttäjälle mainontaa. Lisäksi sivustolla voi olla esimerkiksi sosiaalisen median laajennuksia, joita voit hyödyntää ollessasi kirjautuneena sometilillesi.

Meta (Facebook ja Instagram)

Näitä evästeitä käytetään markkinoinnin kohdentamiseen. Lue lisää Meta-evästeistä.