Suomen Autokierrätys Logo
Hae

Romuajoneuvojen kierrätys

Romuajoneuvojen kierrätysjärjestelmän rungon muodostavat vastaanotto, rekisteristä poisto, esikäsittely ja murskaus.

Autojen kierrätysjärjestelmä

Vastaanotto ja rekisteristä poisto

Vastaanottopaikassa auton asiapaperit sekä rekisteröinti- ja tunnistetiedot tarkastetaan. Vain auton omistajalla on oikeus romuttaa ajoneuvo. Mikäli auton vie romutettavaksi muu kuin omistaja, on hänellä oltava valtakirja auton omistajalta. Ajoneuvo tarkastetaan myös puuttuvien/ylimääräisten materiaalien ja esineiden osalta.

Rekisteristä poiston yhteydessä omistajalle annetaan romutustodistus. Tietojärjestelmästä lähtee tieto vakuutusyhtiölle vakuutuksen katkaisemista varten sekä Liikenne- ja viestintävirasto Traficomiin verojen päättämistä varten.

Vain Autokierrätyksen valtuutetut vastaanottopaikat tekevät Traficomille ilmoituksen auton romutuspoistosta ja antavat omistajalle romutustodistuksen. Näin ollen ennen auton luovutusta romutukseen on tärkeää varmistaa, että vastaanottopiste kuuluu Autokierrätyksen verkostoon. Kun auto on poistettu rekisteristä, se on siirtynyt kierrätysjärjestelmään, eikä sitä voi enää rekisteröidä uudelleen.

Auton romutuspoisto onnistuu myös käymällä auton asiakirjojen kanssa A-katsastuksen tai K1- Katsastajien katsastusasemalla. Katsastusasemalla täytetään auton romutuspoistoon tarvittavat paperit. Autoromu noudetaan ja kuljetetaan viralliseen esikäsittelypisteeseen. Noudon veloitus vaihtelee paikkakuntakohtaisesti riippuen myös etäisyydestä. Ajoneuvon viimeinen omistaja saa romutustodistuksen postitse. Tällöin viimeisen omistajan vastuu ajoneuvosta päättyy.

Esikäsittely

Esikäsittelyssä romuauto kuivataan eli siitä poistetaan nesteet. Lisäksi autosta poistetaan mm. renkaat, akku ja katalysaattori. Räjähdysvaaralliset osat, kuten turvatyynyt, poistetaan tai tehdään muulla tavoin vaarattomiksi. Esikäsittelyssä autosta poistetaan myös uudelleen käyttöön meneviä hyväkuntoisia auton purkuosia, joita voidaan käyttää vanhemmissa autoissa varaosina.

Murskaus

Murskaamossa ajoneuvot murskataan kolmeen eri jakeeseen:

  • terästeollisuuden raaka-aineeksi päätyvä magneettinen teräs
  • muut metallit, jotka jatkojalostetaan metalliteollisuuden raaka-aineeksi.
  • kevytjae, joka hyödynnetään pääosin energiana

Kierrätettävät materiaalit

Romuautosta saadaan kierrätyskokeiden perusteella keskimäärin 740 kg kierrätysterästä. Suurin osa auton materiaalista on metallia.

Romuauton keskimääräinen materiaalisisältö

MetalliOrgaanisetMuut
Teräslevy 41 %Muovit 9,1 %Lasi 2,8 %
Teräs 18 %Kumi 6 %Nesteet 0,8 %
Valurauta 7 %Tekstiilit 0,9 %Sekalaiset 1,9 %
Ruostumaton teräs 1 %Liimat, maalit 3 %
Alumiini 7 %
Sinkki, kupari, lyijy 1,5 %
Metalli yht: 75,5 %Orgaaniset yht: 19 %Muut yht: 5,5 %