EtusivuKiertotalouden arkea -blogiRomuautosta on moneksi – näin etenee auton kierrätys

Romuautosta on moneksi – näin etenee auton kierrätys

Autojen kierrättäminen on tarkoin säänneltyä toimintaa ja syystäkin. Monimutkaisista kokonaisuuksista saadaan oikein kierrätettynä hyötykäyttöön jopa 97 prosenttia.

Auton elämän lähestyessä loppuaan sitä ei kannata jättää ladon taakse maatumaan. Sen sijaan auto kuuluu toimittaa Suomen Autokierrätys Oy:n verkostoon kuuluvaan vastaanottopisteeseen, joita löytyy eri puolilta Suomea lähes 300 kappaletta. Virallista reittiä suoritetun auton kierrättämisen myötä omistaja saa käteensä romutustodistuksen, minkä myötä vastuut verojen ja vakuutusten suhteen loppuvat.

Vaikka auton elämä kulkuvälineenä päättyy tähän, alkaa isolle osalle auton materiaaleista matka kohti uutta elämää. Auton kierrätysprosessi alkaa kaikkien isojen osakokonaisuuksien poistamisella autonvalmistajan purkuohjeiden mukaisesti. Näihin lukeutuvat muun muassa akut, renkaat, turvatyynyt ja suoraan uusiokäyttöön kelpaavat osat kuten ajovaloumpiot, joille löytyy kysyntää esimerkiksi kolarikorjausten yhteydessä. Ensimmäisessä vaiheessa poistetaan myös kaikki nesteet.

Tämän jälkeen kori toimitetaan murskaamolle, joita löytyy Suomesta seitsemän kappaletta. Nimensä mukaisesti tässä laitoksessa jäljellä oleva auto murskataan pieneksi silpuksi. Tämä hienonnettu materiaali jatkaa matkaa tarkkaan materiaalien erotteluun. Suurin osa materiaalista, noin 70 prosenttia, on terästä. Erottelun jälkeen teräs menee sulatukseen ja uudeksi raaka-aineeksi terästä käyttäville tahoille.

Toiseksi suurin osa, noin 25 prosenttia, murskatusta massasta on kumia, muovia ja tekstiilejä. Nämä päätyvät loppusijoitukseen, joka voi tarkoittaa materiaalin käyttöä sellaisenaan tai hyödyntämistä esimerkiksi energianlähteenä. Jäljelle jäävä 5 prosenttia on arvokkaita värimetalleja, jotka hyödynnetään tehokkaasti. Näiden materiaalien joukosta löytyy ruostumatonta terästä, sinkkiä, lyijyä, kuparia, alumiinia sekä magnesiumia.

Sulaton ja jalostuksen kautta ruostumatonta terästä käytetään esimerkiksi kattiloiden valmistuksessa. Sinkki voi päätyä esimerkiksi renkaiden seosaineeksi, maaleihin tai kosmetiikkaan. Lyijy päätyy useimmiten akkujen raaka-aineeksi ja kupari messinkituotteisiin. Autoista kierrätetty alumiini ja magnesium voivat päätyä vaikkapa hienovalukomponentteihin kuten puhelimien runkoihin, vaihteistojen kuorien materiaaliksi tai kemian teollisuuden raaka-aineeksi.

Olisitko uskonut, että romuautosta on näin moneksi? Jos et, niin tuskin kaverisikaan. Laitetaan siis tämä tieto ja romuautot kiertämään, ja annetaan arvokkaille materiaaleille uusi elämä.

Evästekäytännöt
Suomen Autokierrätys Logo

Sivustollamme käytetään evästeitä (cookies). Ne ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen. Osa evästeistä on käytössä selainistunnon ajan, osa pidempään.

Lue lisää tietojen käsittelystä tietosuojaselosteestamme.

Välttämättömät evästeet

Välttämättömät evästeet tulee olla hyväksyttynä, jotta voimme tallentaa valitsemasi evästeasetukset.
Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai analytiikassa.
Voit poistaa nämä evästeet käytöstä vain selaimesi asetuksista. Huomaa, että valintasi ovat selainkohtaisia, eli sinun tulee tehdä haluamasi valinnat jokaisella käyttämälläsi selaimella erikseen.

Analytiikkaevästeet

Google Analytics

Analytiikkaevästeet keräävät anonyymia tietoa tilastoja ja sivuston kehitystä varten. Lue lisää Analyticsista.
Sallimalla nämä evästeet autat meitä kehittämään sivustoamme.

Markkinointievästeet

Markkinointievästeiden avulla voidaan esimerkiksi kohdentaa sivuston käyttäjälle mainontaa. Lisäksi sivustolla voi olla esimerkiksi sosiaalisen median laajennuksia, joita voit hyödyntää ollessasi kirjautuneena sometilillesi.

Meta (Facebook ja Instagram)

Näitä evästeitä käytetään markkinoinnin kohdentamiseen. Lue lisää Meta-evästeistä.