EU:n ympäristöneuvosto tiedotti 17.6.2025 ajoneuvojen tulevasta kiertotalousasetuksesta. Pyrkimys on löytää jäsenmaiden yhteinen kanta puheenjohtajamaan kompromissiehdotuksen pohjalta. Neuvottelut jatkuvat sen jälkeen komission, neuvoston ja parlamentin kesken.
Henkilö- ja pakettiautoista tulee edelleen kierrättää ja hyödyntää 95 % sekä uudelleenkäyttää ja kierrättää 85 % ajoneuvon painosta. Tämä on jo nykyinen käytäntö ja toteutuu Suomessa hyvin. Asetuksella edistetään myös purettavien osien hyödyntämistä uudelleenkäytössä. Osien käyttökelpoisuus pitää jatkossa varmentaa ja dokumentoida. Tämä tarkoittaa, että purkuosien tiedot tulevat paremmin osaksi digitaalista kierrätysprosessia.
Kierrätysmuovin käytölle on ensi kertaa määritelty tavoitteet uuden ajoneuvon valmistuksessa. Uusien autojen tulee sisällyttää kuusi vuotta asetuksen voimaan tulosta 15 % kierrätysmuovia valmistuksen yhteydessä käytettävän muovin painosta. Asteittain tätä lisätään niin, että 10 vuoden päästä asetuksen voimaantulosta uutena valmistetun auton muovista 25 % täytyy olla kierrätettyä.
Kierrätyksen tuottajavastuu säilyy pitkälti samana. Tuottajat tai tuottajayhteisö vastaavat kierrätysjärjestelmän rakentamisesta ja kehittämisestä, kuten nyt voimassa olevan direktiivinkin aikana. ”Suomessa ajoneuvojen kierrätysprosessi toimii erittäin hyvin ja uskon, että myös kierrätystoimijoiden kyky kehittää toimintaansa on varsin korkealla tasolla”, sanoo Suomen Autokierrätys Oy:n toimitusjohtaja Juha Kenraali.
Kierrätyksestä edellytetään kerättävän paljon tietoa kuten tälläkin hetkellä, mutta jatkossa tietoja on tarjottava myös paremmin saatavilla sähköisten rajapintojen kautta, vähintään tietoja kerääviä ja edelleen käsitteleviä viranomaisia varten.
Ajoneuvojen kierrätysprosessista syntyvien tietojen lisäksi myös markkinoille saatettujen ajoneuvojen tietoja tulee raportoida. Suomessa tämä voitaisiin tehdä jopa vaatimusta tarkemmalla tasolla. Suomessa vuonna 2024 käyttöönotettu ajoneuvojen kierrätysjärjestelmä DELV kerää niin kierrätettyjen kuin markkinoille saatettujen ajoneuvojen tiedot tarkoilla mallimerkintätiedoilla.
Raskas kalusto ja kaksipyöräiset kulkuneuvot pääsevät siirtymäajan jälkeen osaksi kierrätysjärjestelmää. Tälläkin hetkellä Suomessa viranomainen vaatii, että tuottajan kierrätysjärjestelmästä annetaan romutustodistus muille kuin nykyisin tuottajavastuun piirissä oleville ajoneuvoille, kun ne sinne päätyvät.
”Toki joidenkin ajoneuvojen osalta vaadittaneen tuottajien järjestäytymistä, mutta nykyinen ajoneuvojen kierrätysjärjestelmä on varmasti hyödynnettävissä, jos omaa järjestelmää ei halua alkaa alusta asti rakentamaan.”, sanoo Kenraali.
Lisäksi asetuksessa tarkennetaan käytetyn ja romuajoneuvon määritelmää. Tavoitteena on saada aidosti elinkaarensa päässä olevat ajoneuvot paremmin kierrätykseen. Historiallisten tai harrasteautojen osalta on tulossa vielä tarkennuksia, jotta nämä voidaan erotella paremmin harrastustoiminnan mahdollistamiseksi ja turvaamiseksi.
EU:n ulkopuolelle päätyvät romuautot ovat yksi ns. haamuautojen aiheuttajista. Suomen näkökulmasta myös EU:n sisällä laittomasti liikkuvat jätekuljetukset tulisi esimerkiksi riskianalyysin avulla saada pysäytettyä. ”Samaa riskianalyysiä käyttäen, mitä tulevassa asetuksessa peräänkuulutetaan.”, toteaa Suomen Autokierrätys Oy:n toimitusjohtaja Juha Kenraali.
Lisätiedot
toimitusjohtaja Juha Kenraali, Suomen Autokierrätys Oy, juha.kenraali@autokierratys.fi, p. 040 772 2026
Suomen Autokierrätys on tuottajayhteisö, joka hoitaa EU-lainsäädännön mukaisen henkilö-, paketti ja matkailuautojen sekä sähköautojen ajovoima-akkujen kierrätyksen organisoinnin ja siitä viestinnän jäsenyritystensä puolesta. Suomen Autokierrätyksen jäsenyrityksiä ovat henkilö-, paketti- ja matkailuautojen maahantuojat ja sekä autojen ajovoima-akkujen maahantuojat. Autokierrätyksen verkostoon kuuluu lähes 300 romuajoneuvojen vastaanottopistettä.